reklama

My Slováci, my si doprajeme!

Všetku populárnu hudbu už naozaj nemusím, ba je veru veľa aj takej, čo ma otravuje, ale fanúšikom a poslucháčom ELÁN-u som od samého začiatku ich nástupu na slovenskú hudobnú scénu a ich piesne ma zabávajú, tešia, robia mi náladu a nedivte sa, veru si ich aj spievam! Síce po svojom, ale rád a nahlas, takže čo!? Už dlhšie som k takejto muzike asi vekom neprináležiaci, lebo Ráž, Patejdl a Baláž, ako veční rockeri vraj nestarnú a o mne sa to povedať naozaj nedá, no v podstate je mi to jedno! Keď môžem, tak ich počúvam, keď sa dá, idem na ich koncert osobne a teraz, keď sa chystá živá nahrávka z tej Carnegie Hall v NY, už som rozkázal synovi žijúcemu v Bratislave, aby mi to strážil a okamžite pozháňal! Bol to úspech, hrali tam s nimi iní vynikajúci muzikanti a dokonca tie tri šarmantné huslistky, ktoré sa mi tak v televízii páčili. Teším sa už dlhšie, som nedočkavý, lenže... Dnes mi do toho kalíška radosti jeden ďalší slávny krajan nalial poriadnu dávku blenu a môžem iba premýšľať, prečo to spravil akurát takto!?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (77)

Peter Breiner, teraz už päťdesiatročný dirigent, klavirista, možno aj teoretik hudobných projektov, s platnosťou pre celý svet, muzikant, ktorého som mal vždy rád aj osobne, lebo nielen s Markovičom dokázal zabávať široké masy ľudí, dirigent, ktorý s rôznymi muzikantmi nahral vari všetky hymny sveta a zarába teda na všetky strany, sa teraz sťahuje z Toronta do NY, lebo naozajstný svet je iba tam, do SME napísal, že ha,ha,ha! ELÁN v NY, to bola vlastne vidiecka svadba, na ktorú si svadobčania prenajali sálu, anonymne, bez účasti slávneho menežmentu tejto koncertnej katedrály úspechu, čisto komerčne a teraz sa chvália cudzím perím! No povedzte, prečo to tento úspešný a profesionálne zdatný muzikant vlastne urobil!?Veď všetci, čo len trošku informovaní vieme, že Slovák je vo svete prorokom iba zriedkavo a v umeleckej branži takmer nikdy, ak nepočítame za Slováka čo ja viem, Warhola, alebo Báthoryčku. A lepšie nie sú na tom ani Česi, hoci nás v mnohých smeroch naozaj predbehli, ale ak som spravodlivý, tak Gott či Vondráčková, ak chceli hrať v Amerike, tak museli buď ako teraz ELÁN, alebo v reštaurácii, ako kapela k zábave a k tancu!A vieme aj to, ako vydávajú naši speváci tie mimoriadne albumy so super muzikantmi! Kto si zaplatí, ten dostane do štúdia ktoréhokoľvek z nich, veď je to ich práca a za peniaze aj v Prahe dom, ako sa hovorí! Müller, Kirschnerová, Mischa – asi by ste sa mali červenať za to, ako nám tieto úspechy prezentujete, veď to nie je kumšt, to je vlastne len kšeft! Aspoň tak mi Breinerov argument pripadal, hoci v hĺbke duše a srdca viem, že je v tom jednoducho tá naša národná malosť, malichernosť a „podrazáctvo“, alebo aj ináč, plytká a odsúdeniahodná závisť! No povedzte, čo z toho ten ináč vynikajúci muzikant má!? Ležia mu muzikanti z tej našej „národnej“ kapely v žalúdku, žiarli na ich úspechy a neuveriteľnú kariéru i obľúbenosť, trápi ho, že ELÁN, Ráž, Patejdl, Baláž hovorí väčšine všetko a meno Breiner iba niektorým!? Nuž neviem, ale dotklo sa ma to! Zdanlivo čistá informácia, nič v zlom, ako sa hovorí, veď ja to uvádzam iba ako neodškriepiteľný fakt, takže čo sa máte čo zlostiť, ale stačilo mi iba si predstaviť, ako sa Breiner pri takomto rozhovore povznesene tváril a som nasrdený! Už len ten titulok – kto si koho zaplatí, toho má k dispozícii – ten má klasifikovať rozdiel medzi úspechom a predajnou produkciou, hoci keď som si čítal reportáže z toho slávneho koncertu viem, že bolo jednoducho natrieskané, spievali a bavili sa všetci, bol to neuveriteľný „succes“, rodáci tam prišli z celej Severnej Ameriky a cítili sa byť v siedmom nebíčku populárnej hudby a krásnych melódií i textov! Jasné, za peniaze, ale veď v šou biznise to ináč nejde! Nedá sa! Kto vie, komu sa darí, kto je obľúbený, ten ponúka a ten, čo to chce vidieť a počuť, ten platí!! Je to hanba? Kdeže, je to zákonitosť, veď keď k nám prídu z Prahy umelci s Draculom, tak si prenajmú veľkú sálu DJZ a nie Historické divadlo, lebo očakávajú veľké návštevy! A za to ich mám kritizovať, že sú ako svadobčania, čo chcú mať veľký priestor?! Že ich sem nikto nevolal!?No teda! Fakt by ma zaujímalo, ako to ten Peter Breiner naozaj myslel!? Či je v ňom naozaj aj to, z čoho ho upodozrievam, alebo je „velikánom“ iba v tej zlej chvíli vlastnej dôležitosti, lebo celý svoj život aj on sám žije v systéme ponuka – predaj! ELÁN vypredal koncert v Carnegie Hall, možno o rok zasa Lucernu či priestor na Letnej a pýtam sa, aký je v tom taký naozajstný rozdiel!? Iba ten, že to nebolo v oficiálnom programe tejto inštitúcie? Naozaj? A to má nás všetkých presvedčiť, že práve to robí rozdiel svetového a iba plytko komerčného!? Nechcem byť zlý, ale najedovaný, to veru som! A asi práve preto odporúčam Petrovi Breinerovi, aby si vo voľaktorej renomovanej agentúre objednal prieskum verejné mienky s jedinou otázkou. Viete kto je to Jožo Ráž a viete kto je to Peter Breiner? A už sa teším, ako to bude vyzerať vo výsledkoch na stránkach našich a nech – aj svetových denníkov či trebárs bulváru. A budeme sa potom zabávať aj v našich smiešnych pomeroch, lebo velikán svetovej hudby, ako sme si privykli Breinera prijímať, zostane určite na štíte.Ale aj tak, cítite ten rozdiel!? Na štíte, čo je so cťou a nie ako voľajaký svadobčan, možno aj pripitý, čo sa zabáva a spieva na obyčajnom veselí, ktoré nemá punc oficiálnej akcie renomovanej spoločnosti. Tak toto sa Petrovi Breinerovi naozaj nevydarilo, hanba!

Stanislav Krištofík

Stanislav Krištofík

Bloger 
  • Počet článkov:  2 342
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyskusal som si v zivote tolko dobreho i zleho, ze mi moze zavidiet aj Hrabal. Vzdy som zostal optimistom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu