reklama

List vraj pastiersky...

Dosť dlho som uvažoval, ako mám obsah biskupského listu, ktorý nám v kostole kňaz prečítal ako odkaz našej cirkevnej vrchnosti chápať, lebo iba niekoľko hodín predtým som sa oboznámil s posolstvom Svätého otca Františka všetkým veriacim a čo ako som tie slová porovnával, nenašiel som v nich vlastne vôbec nič spoločného. A tak akosi naviac sa už pri odchode z nedeľnej svätej omše ten biskupský list stal predmetom debát, prekvapujúcich svojim obsahom a kontroverznosťou postojov a verte mi, v ortodoxnom prostredí Prešova to bolo viac ako prekvapujúce. Svoje životné kréda mám predsa len usporiadané ináč, ako klasicky vychovaný a spoločnosťou kontrolovaný kresťan – vyštudoval som biológiu, milujem kumšt na všetky spôsoby a som svojim spôsobom voľnomyšlienkar, ale prejav nesúhlasu v svojom okolí som prijal vlastne s pochopením. Diktát je aj vo viere už prežitok, to povedala pani v zrelom veku a súhlas bolo počuť i vidieť.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Prvá adventná nedeľa je očakávaná aj v našej farnosti naozaj svojrázne, atmosféru kostola ozvláštňuje krása a veru aj vôňa adventných vencov, lebo u nás je väčšina z nich klasická – jej základom je vetvička zo smreku či jedle a ktohovie prečo, farebne to bolo prevažne modré! Stuhy, sviece, lamety, jednoducho to bolo tak a veru si to povšimol aj celebrujúci kňaz s poznámkou, že zrejme je naozaj modrá dobrá! Ale náladu z takéhoto extempore som celkom rýchlo nadobro stratil, lebo ten list od našich biskupov mi nepripadal ani múdry, už vôbec nie voľajako poučný, ba celkom na záver som si pripadal ako na voľajakom zhromaždení podozrivých, ktorým je dobré slovo málo a spoľahlivejšie naozaj bude, ak sa im pre istotu pohrozí, tak trošku sa postrašia a dostanú ponaučenie, že človek je nádoba hriechu!

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V porovnaní s odkazom od Svätého otca Františka to bolo absolútne v inej podobe, hoci obsahovo sa to dalo porovnávať, ale kým pápež všetky svoje slová a zvesti dokázal vypovedať celkom normálne, bez zdvihnutého prsta, hoci aj tento spôsob komunikácie s veriacimi má v ponuke, všetko dokázal vypovedať s nadhľadom a verte mi, optimisticky! Aj on hovoril o svete okolo nás, čo je proti kresťanským zásadám žitia a bytia nevľúdny, odmietavý a kritický, problémy fyziológie, etiky, psychológie morálky ľudstva neobišiel, naopak, pripustil, že dnes je svet už v takej podobe, že špecializácia vzdelanosti a problémy profesie, rodičovstva a spolunažívanie ľudí všeobecne, veru aj podľa zákonov už dávno nie je iba v heterosexuálnej podobe a kto si to v jeho odkaze pre nás všetkých nenašiel, neobjavil, ten je jednoducho hluchý a zaslepený, ten jeho viere a jeho ponímaniu kresťanskej mravnosti neporozumie nikdy!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pápež Pavol VI. má u nás v Prešove dve sochy, tá jedna, na streche komunitného centra je síce vynaliezavejšia, v postoji a samozrejme aj umelecky, dá sa o tom veľa a múdro hovoriť, ale pre mňa je zážitkom a pohodou si postáť pri tej všednejšej, na nádvorí Hlavnej za Chrámom sv. Mikuláša, lebo je presne taká, ako bol tento pápež v svojom živote! Prostý, jednoduchý, ľudský, hlboko veriaci a zrozumiteľný naozaj v každom svojom slove i rozhodnutí a teraz som si viac ako istý, že pápež František jeho charizmu preniesol do dnešných čias viac ako samozrejme. Nekričí, neštrngá reťazami pre vinníkov a nevyčíta, dáva na výber, akceptuje spoločnosť ľudí vo vývoji a predovšetkým vzdelanosti, prezentuje sa láskou, pochopením a rozdávaním dobra v každej podobe a s presvedčením o tejto pravde hovorím, že on by sa pod posolstvo našich biskupov veru nepodpísal!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Jeho výzvy, ak to môžem takto pomenovať, lebo v tom nebolo nič nástojčivé, ale vyslovene informatívne a ponúknuté k debate, hovoria o potrebe otvorenosti cirkevného žitia v kontexte so spoločenským vývojom a jeho prirodzenými zmenami spôsobenými vývojom vedy vo všetkých ľudských aktivitách, vyzývajú aj tých najortodoxnejších veriacich k väčšej tolerantnosti a múdrej zdržanlivosti, no naši biskupi ako keby takúto možnosť výberu postojov a slov nepoznali!

Nechcem mentorovať, podceňovať, alebo zľahčovať obsah ich pastierskeho listu, ale verte mi, jeho výsledný dojem bol presne v podobe voľajakého stredovekého traktátu, keď bolo nebo na oblohe, peklo pod zemou a človek voľačo skôr nedôstojne úbohé a bezmocné, než podľa súčasnej filozofie pán živých organizmov na Zemi. Je celkom zbytočné pripomínať, v čom všetkom sa vzdelanosť a predpísaná viera v klasickej a prežitej podobe nezhodnú, prečo je niekomu antikoncepcia normálnou výsadou ženy než hriechom proti životu, čo je hrôzou až nepochopiteľnou, ak je v ponuke života aj iný než heterosexuálny vzťah, ak je túžba tvoriť rodinu aj s potomkom podľa zákonov a nie iba v možnostiach prírody a ten zdvihnutý prst, že to všetko sa začína vnucovať do výchovy a vzdelávania vo mne evokovalo spomienky na Giordana Bruna, čo ako neuveriteľne to znie!!! To naozaj naše „hlavy pomazané“ takto cítia, to je pre nich svet vedy a poznanie prirodzených zákonitostí takým nepochopiteľným priestorom, to naozaj nedokážu prekročiť vlastný prah obmedzení, že im verejnosť musí oponovať a nielen to, zakričať im z plných pľúc. A predsa sa točí!

Stanislav Krištofík

Stanislav Krištofík

Bloger 
  • Počet článkov:  2 342
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyskusal som si v zivote tolko dobreho i zleho, ze mi moze zavidiet aj Hrabal. Vzdy som zostal optimistom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu