reklama

O úplatkoch, iba pravdu!

V svojom denníku si nikdy nezabudnem prečítať rubriku Otázka dňa, taký zvedavý stĺpček s adresným určením Voľby do európskeho parlamentu, kde na jednoduchú otázku zásadného významu v tejto súvislosti odpovedajú kandidáti politických strán slovenského parlamentu a strán s nádejou sa nimi stať, teda strany NOVA  a SMK. Je to vždy jedna otázka a osem odpovedí a aj keď ich diapazón naozaj nie je rozsiahly, z času na čas ma aj tak šokuje svojou účelovosťou či vedomou extra štylistikou, „len aby sme v hanbe nezostali!“ Tá z pondelkové vydania SME ma svojim spôsobom prekvapila, naozaj nie je vierohodne jednoduché a presvedčivé vyjadriť svoj názor na otázku  - stretli ste sa už s prijímaním alebo dávaním úplatku – lebo nič sa nedá robiť, voľačo také samozrejmé a v spoločnosti odnepamäti prítomné má v sebe nebezpečie nosenia vlastnej kože na trh verejného odsúdenia. A nič sa nedá robiť, to je spoľahlivejší raster na špinavosti v ľudskom živote než sitko v kávovare, aby bola káva v požadovanej kvalite

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Hranice stanovujúce rozdiel medzi úplatkom, „všimnosťou“, či prejavenou úctou a pozornosťou je neuveriteľne krehká, ťažko vysvetliteľná a naozaj celkom účelová, lebo dôvody špecifikácie sú mnohoraké a veru aj osobne neporovnateľné a ak by som mal byť spravodlivý, tak špecifikovať zaužívané zvyky, alebo ak chcete tak prejavy vďaky v zabehanej praxi spoločnosti a v tomto ohľade samozrejmé, už ani nevnímame. Príchod detí do škôlky, či školy predstavuje záľahu dôkazov pre takéto tvrdenie, kvetiny, sladkosti, knihy a drobnosti tisícich podôb sa stávajú nielen dôkazom pre rodičovskú nádej, ako pedagógom veria, že svoje poklady zverujú do rúk spravodlivého profesionála, ale nič sa nedá robiť, v rovnakej miere aj nádejou, že budú akceptované ako akási záloha a nádej, že dobro sa má odmeniť rovnakou mincou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Nič v zlom, takto som bol vychovaný aj ja, mojim ratolestiam kvetina na začiatku a konci školského roka pre svoju pani učiteľku pripadala byť nevyhnutnosťou a samozrejmosťou a som si istý, že to tak bude v rodovej zvyklosti aj pokračovať a hoci to samozrejme nemôžem definovať ako úplatok, jedna z jeho nevinných podôb to je! A takých špecifických príležitostí vyjadriť v ľudskej spoločnosti vďaku za to, čo už bolo a čo očakávame aj bez slov je naozaj veľa a práve preto som nepochopil, ako sa v tej otázke dňa rozhodol odpovedať napríklad Marek Šefčovič kandidát Smeru.

Počas svojej profesionálnej kariéry na Slovensku ani v Bruseli – všimnite si, ako premyslene uvádza svoju presnú špecifikáciu mimoriadnosti seba ako občana – som sa osobne s prijímaním a ani dávaním úplatku nestretol. No, hovorí sa tomu jednoznačnosť postoja, pravda, ale nič v takejto podobe sa nedá akceptovať ako seriózna odpoveď, lebo ľudská spoločnosť je jednoducho taká mnohoraká, že voľačo vyslovené v takejto podobe je slušne povedané zahmlievanie a zavádzanie, teda účelové maľovanie svojho osobného štítu do falošnej ružovosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobne jednoznačne, ale s menej slovami sa vyjadril aj Jozef Viskupič z OĽaNOžiadny úplatok som neprijal a takisto som žiadny ani nedal a ak už nič iné, tak sa vedome vyhýba pravdovravnej odpovedi. Predpokladám, že už je otcom a ak sa nedokáže na spoločnej vlne vzájomnosti pokonať s učiteľkou svojich detí darovanou kvetinkou, nech si prečíta zopár lexikónov o tom, čo sa od občana v spoločnosti očakáva aj v zmysle empatickej vzájomnosti a dozvie sa, že úplatkom je svojim spôsobom aj prejavená vďaka a morálka človeka neutrpí žiadne škrabance či jazvy!

Áno, s úplatkom som sa stretla, ešte za socializmu – odpovedala ako jediná Anna Záborská z KDH –ja som však úplatok nikdy neponúkala a ani nezobrala. Bez presviedčania a samozrejme, lebo takáto je ľudská spoločnosť a zvyklosti, prirodzene a celkom samozrejme tejto dáme verím!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lebo verte mi, v tej chvíli som si spomenul, ako sa to prvý a posledný raz stalo mne! Naopak, to už mal socializmus u nás aj „jeho spravodlivosť vykrútený krk“, ja som sa z fabriky posunul späť do školstva a iba chvíľku potom som dostal vzácnu návštevu svojich bývalých kolegov zo špeciálnej výroby. Traja dobrí parťáci z lakovne, povedal by som a všetko vyzeralo najskôr tak, že mi prišli prejaviť svoju radosť nad spravodlivosťou osudu, no potom mi oznámili – jasné, iba na margo príjemnej reči, že sa predstavujú ako nová podnikateľská firma a okresnému školstvu ponúkajú svoje profesionálne služby rekonštrukcie školských budov a zariadení v širokom zábere ponuky!

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A ten ich parťák, chlap ako hora a dobrák „od kosti“ mi bez jediného slova vopchal obálku do kalendára, čo stál na mojom pracovnom stole ako to klasické „véčko hore nohami“! Prekvapene som zareagoval s maličkým posunom času, zrejme som prestal aj plynule dýchať a mal som ústa otvorené ako rybka na suchu, ale obálku som konečne vybral a pripravoval som si „múdru reč ako reakciu“, ale ten najmenej podnikavý Fero mi vtedy oznámil. Neboj sa, nie je tenká, tam sú iba marky a všetko zjednodušil. Vyhodil som ich aj s obálkou bez zábran, s ohľadom na naše kamarátstvo v ťažkej drine som si prestal robiť problémy a prisahám, už nikdy som sa nezaujímal o to, ako uspeli so svojim ponukami u mojich stavebných technikov, lebo som sa cítil byť urazeným občanom a poníženým riaditeľom inštitúcie, lebo občianska česť je naozaj o inom, než o prijatí obálky, čo v akej anonymite!

Presne tak, ako sa to stalo Anne Záborskej iba s tým rozdielom, že to bol pokus o úplatok v tomto usporiadaní spoločnosti a ten zvyšok kandidátov na post europoslanca odpovedal tak trošku v takej podobe, variácií na tému bolo viac, ale aspoň nepredstierali, že sa ich voľačo, na tento spôsob ústupkov oslabujúcich kredit osobnosti, ani len nedotklo!

Štefanec nedal a nedostal, ale občas sa prezentuje malou pozornosťou, Kollár vlastne tiež nie, ale korupcie je u nás v školstve, súdnictve či zdravotníctve viac ako dosť a vláda s tým nerobí vôbec nič, Oravec rovnako tak spoľahlivo vie, že je to jav nesmierne rozšírený a je ťažké sa s ním nestretnúť a aj Simon už prežil pokus, keď mu hrozila strata cti a musel to oznámiť polícii.

Vyplýva z toho jedno ponaučenie – kto mlčí o všeobecne známej skutočnosti iba preto, aby vyzeral byť celkom bezúhonný je účelová letora, fiškus s úsilím vyzerať vždy lepšie ako je skutočnosť a ak to pomenujem bezzásadovým charakterom vzbudzujúcim zdanie čistoty a akurátnosti, uhádol som! A práve preto uznávam, že redakcia denníka SME je akurát s touto otázkou dňa ako spoľahlivý lakmusový papierik, lebo túžba tých, čo túžia byť iba dokonalými a nie spravodlivými sa napokon prejaví viac ako spoľahlivo. Tú tajničku nech si napokon vyrieši každý sám, podľa svojho vkusu a životných skúseností a vôbec nepochybujem o tom, že všetci spravodliví ju objavia v jednotnej podobe!

Teda tak, zajtra sú voľby poslancov do európskeho parlamentu, o svojich pocitoch a presvedčení som napísal ako premýšľajúci a zodpovedný občan viac ako dosť, lebo Slovensko by už malo byť predsa len zodpovednejšie v kontexte s eurospoločenstvom a jeho prítomnosťou a budú pre mňa pamätné ešte aj tým, že môj junior, čerstvý maturant, si to vyskúša po prvý raz v živote ako nováčik pri volebnej urne. Je to jeho rozhodovanie, všetko má vo vlastných rukách, takže tak ako každý iný u nás – je strojcom svojho šťastia!


 

Stanislav Krištofík

Stanislav Krištofík

Bloger 
  • Počet článkov:  2 342
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Vyskusal som si v zivote tolko dobreho i zleho, ze mi moze zavidiet aj Hrabal. Vzdy som zostal optimistom. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu